Moda z wyższej półki postaw na franczyzę
Dlaczego luksusowa europejska marka modowa, jaką jest na przykład Elisabetta Franchi (franczyza) decyduje się na znalezienie partnera franczyzowego? Bo franczyza się opłaca! Zarówno ze strony franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców rozpoczyna swoją przygodę z biznesem właśnie w formie franczyzy.
W idealnym przypadku partnerzy franczyzowi marek luksusowych funkcjonujący na kluczowych rynkach (między innymi: Dubaj i Moskwa), należą do większych i bardziej uznanych grup luksusowych, takich jak na przykład Al Tayer, Chaloub, Mercury, które reprezentują również inne marki w ramach tej samej grupy.
Nierzadko zdarza się tak, iż marka, która posiada jeden lub nawet kilka butików franczyzowych na tych konkretnych rynkach, posiada także kącik z konceptem butiku marki w domu towarowym. Takie rozwiązanie pozwala na podwójną (czyli wzmocnioną) ekspozycję marki.
Na sukces franczyzobiorcy składa się wiele czynników, między innymi zatowarowanie. Wybór produktów warto jednak dostosować do lokalizacji oraz typu lokalu. Inny towar sprawdzi się w kąciku domu towarowego, a zupełnie inny w wolnostojącym butiku franczyzowym, który ma całkowitą wyłączność na napędzanie ruchu w sklepie. Dla przykładu – przeważnie bardzo drogie stroje wieczorowe są prezentowane tylko w butikach franczyzowych, a nie w kącikach handlowych.
Aby dołączyć do grona zadowolonych franczyzobiorców, trzeba jednak przede wszystkim wybrać odpowiedniego partnera. Po wybraniu kompetentnego i doświadczonego franczyzodawcy, przekaże on wszelkie niezbędne informacje o danych kolekcjach, w tym o ich cenach i jakości, aby jakikolwiek potencjalny partner mógł przedstawić wieloletni biznesplan z podziałem na kategorie produktów.
Umowa franczyzowa między obiema stronami jest zazwyczaj dosyć obszerna. Jej najważniejszym celem jest oczywiście ochrona i poszanowanie wizerunku danej marki, ale poza tym umowa obejmuje także wszystko, co niezbędne do nawiązania współpracy, w tym między innymi opłaty licencyjne, wydatki na komunikację (wkład w globalną i lokalną reklamę), miesięczne, kwartalne i roczne raporty dotyczące sprzedaży, zakupów, pozostałych sezonowych zestawień zapasów, długość, warunki odnowienia, warunki płatności i wyłączność na określonym terytorium, lub jej brak.
Najnowsze komentarze